Образне мислення та його особливості
Проблема образного мислення і його розвитку в
педагогічній психології є однією з маловивчених. Традиційна психологія визначає
образне мислення як «специфічний вид мислення» і розглядає образ в якості основного
поняття теорії образного мислення. Під образом в психології розуміється
суб'єктивна картина світу або його фрагментів, що включає самого суб'єкта,
інших людей, просторове оточення і тимчасову послідовність подій.
Образне мислення – це вид мислення, що базується на
уявленнях і образах. Важливою характеристикою цього мислення є встановлення
незвичних, неймовірних зв’язків предметів і їх якостей. Як і дорослі, діти
нерідко використовують прийом гіперболізації (перебільшення окремих ознак). В
зображуваному предметі або явищі вони виділяють те, що на їхній погляд,
особливо значуще.
Вивчення зазначених аспектів даної проблеми дало
можливість виокремити поняття «художньо-образне мислення». Це різновид
асоціативно-образного мислення, пов’язаний з тим чи іншим видом мистецтва чи
з його синтезом; це процес оперування
думками і почуттями на основі сприймання
художнього образу і особистого життєвого досвіду. Художньо-образне
мислення вихованців трактується в методичних рекомендаціях як
пізнавально-творча діяльність, спрямована на усвідомлення змісту образів
мистецтва та їх відтворення в музичній, хореографічній та образотворчій
діяльності.
За способом оперування запасом накопичених образів
вчені виділили такі різновиди образного мислення:
• предметно-наочне,
• варіативно-образне,
• синтетично-образне,
• символічно-образне,
• асоціативно-образне.
Наведені варіанти вважаються умовними, оскільки
образне мислення (як і мислення взагалі) – це багатоплановий і паралельний
процес, котрий передбачає можливість взаємодії усіх різновидів мислення
одночасно.
Психологічним механізмом образного мислення людини, за
дослідженнями С. Раппопорта, С. Рубінштейна, Л. Шрагіної та ін. є накопичення
уявлень та діяльність уяви. Уява представляє собою складний психічний процес, суть
якого полягає у створенні індивідом нових образів на основі вже існуючих. Це
відображення реальної дійсності в особливих, незвичних, неординарних
сполученнях і зв’язках, яких раніше не було.
Образне мислення - здійснюване на основі образів ,
уявлень того , що людина сприймала раніше. Як ми розуміємо, ці образи
витягуються з пам'яті, або ж можуть відтворюватися уявою. І в ході наших
розумових завдань, ці образи можуть перетворюватися так, що в результаті роботи
над ними ми можемо знаходити відповіді на існуючі питання.
Формування образного мислення підвищує творчі
здібності і тренує креативність. Але слід відрізняти творчість від
креативності. Суть творчості в тому, що маючи певні шаблони, можна придумувати
щось нове, а креативність - це концептуально нові ідеї, можливість генерувати
їх. Зазначається, що розвиток образного мислення вихованців вимагає
актуалізацію їхніх індивідуальних образних уявлень за рахунок розширення
суб'єктивного досвіду спілкування з художніми творами, образотворчим
мистецтвом, музикою, засобами наочності, природою тощо, а також залучення і
раціональне поєднання ефективніших методів активного навчання: діалогізації та
проблематизації.
Образне мислення - вагомий компонент, у всіх видах
людської діяльності. Його розвиток сприяє швидкій засвоюваності нової
інформації, запам'ятовування і розвиває гнучкість мислення. Розвиток образного
мислення - складне, але здійсненне завдання ,його можна тренувати, щоб згодом
використовувати в життєвих завданнях і цілях.
Немає коментарів:
Дописати коментар